(^_^V)

mari merepek sesuke ati hihi

Wednesday 27 April 2011

kisah nak cantek - permulaan

hmm tetibe rase nk share pasal pengalaman aku nk mencantikkan kulit muke sendiri..
alkisahnyer aku ni mempunyai kulit muke yg sensitif atau bley dikategorikan superdupersensitif..huhu
seingat aku la kan, jerawat mmg x pnah bg can ngn muke aku ni..msti ade je stiap mase nk menepek kt muke..
cume kadar taburan populasi byk x byk dalm satu2 mase je membezakan kadar penampakan jerawat2 manje tersebut huhu
ah! ape yg aku kerepekkan ni kakakakakka

ok la rsnye kulit muke bermasalah ni bermula dr aku sekolah menengah lagi...bermacam2 produk la yg penah digunekan antaranya safi, clean & clear, tia amelia..dll( x igt sebnanye huhu)..mase aku baru2 masuk upm ni..time tu aku menten gune krim siang safi tu..mmg kulit nmpak cantek bersih putih..tp bile kene panas lembayung yg terik sket..kulit muke mule la kemerahan comel2 gitu hahahah pdahal x tahan kene cahaya terik..pastu ade lak org kate...kalo pkai krim safi tu nnti kulit muke ko dah tue ade tumbuh jeragat..tros aku stop hahahaha..

pastu aku rasa aku pkai cleanser foam safi gamat tu smpai la jerawat ni tumbuh yg bangse batu2 tu kan..
dan 1 day dalm bulan november 2009..adik ipar aku suggest pkai set Nouvelles Vissage (NV)..jd aku pon labur la dlm 200 hengget utk set permulaan NV tu..mase 2 mggu lps pkai..muke abis menggelupas trok...rase x nak dtg keje..tp dikuatkan ati sbb nk cantekkan kulit muke kan..lame-kelamaan setelah abis musim pengelupasan..kulit muke aku makin lame makin cerah dan bersih..kadar pertumbuhan jerawat pon makin menyusut..parut2 pon sumer ilang..lame2 tros jd licin dan bersih..malah sumer org dok tegur perubahan muke aku yg kini cerah..licin dan berseri2 tanpa jerawat..time tu suke giler..sbb mmg jauh perubahan dr dulu..

ops lupe nk citer sblom NV aku ade disyorkan memakai produk name zeins oleh akak yg aku g wat facial kt salon die tu..die beria2 kate sabun zeins tu elok tuk ilangkan jerawat degil kat muke aku ni...aku pon beli la...tp lps tu muke jd makin trok..jerawat2 batu dan itam2 asik kuar silih berganti..time tu malu giler la nk jmpe owg..huhu smpai la adik ipar aku syorkan NV tu..

ok sambung balik cite time aku dah pkai nv..mase tu ati riang gumbire..nk jmpe bf pon x malu..sbb kulit muke dah cun kan ekekekekek..walopon produk nv tu mahal..tp aku rela kuar duit sbb nk cantek..lgpon produk die tahan lame dan bukan abis serentak..so leh lagi la nk dihadapkan akakkakaka

smpai le ke bln 10 tahun 2010..mase ni lepas raye..kulit muke aku mule ditumbuhi jerawat2 besar kembali...huwaaaaaaaa..bersusah ati la kembali..setelah diselidik..rerupenye asik makan makanan berminyak time raye tu..tu yg penyebab muke aku naik balik jerawat..mase tu br sedar yg kulit muke aku ni superdupersensitif..ha tu la time melantak x igt nk berpantang..huwaaaaaa..

sudahnye smpai skng muke aku ni asek tumbuh jerawat balik..ade la dpt petua dr tok bongsu iaitu tepek kat muke bedak sejuk campur gambir utk kecutkan jerawat2 aku ni..aku amalkan petua ni dan alhamdulillah jerawat2 besar tu x kuar secara beramai2 lg..cume msalah skng ni parut2 kat muke lak susah nk ilang..dan sometime jerawat besar kuar seketul kalo lmbat ditepek bedak sejuk + gambir tu..huhuhu dalam mase yg same, aku juge gigih search produk2 lain yg seswai utk sembuhkan kulit aku balik..kepercayaan aku kat NV plak dah ilang sejak kejadian muke naik jerawat giler2 pas raye tu..igtkan dh menten pkai produk mahal2 camni..dah selamat dr jerawat batu..rupenye x lut jugak huhuhu

ok la kt bawah ni aku sertakan skali gambo2 muke aku ms berjerawat dan selepas pkai nv..

nnti dientry yg laen aku citer psl produk br yg aku gune..dan aku akan salu updates di sini camne rupe kulit muke aku agar kite leh nmpk perubahannyer okeh..ekekeke..


~ ni mase lps pkai zeins..abis jelawat kuar besar2 setompok huhuhu ~ 

 ~ yg ni mase pkai tia amelia lps pkai zeins tu..tia amelia mmg bagus tuk memutihkan kulit..smpai parut2 aku tu makin jelas kelihatan ~ 



 ~ gambo ni ms pkai zeins..pastu wat facial konon nk rawat..tp nmpk parah sgguh muke aku kan huhu ~



 ~ gambo ni plak mase dh pkai nv..berbeza kan ~

~ yg ni 1st day pkai eumora..nv dah ditinggalkan..nmpk tu parut2 kt muke..hopefully ilang la nnti huhu ~

No comments:

Post a Comment